#FragileChildhood #TheOrphanage

Bambini, i genitori non si scelgono

Uno splendido spot sociale finlandese fa riflettere sulle violenze perpetrate tra le mura domestiche, ma guardandolo è impossibile non pensare anche ad altri temi. Comunque da copiare.

È uno spot bellissimo, voluto e pensato per sensibilizzare l’opinione pubblica finlandese sul problema delle violenze e dell’abuso di alcol da parte di madri e padri, ma che non può non far pensare anche al tema dell’adozione. E’ un video prodotto dall’associazione Fragile Childhood, si intitola “Orphanage” (orfanotrofio) e presenta due bambini, sorella e fratello, che sembrano arrivare direttamente dalle pagine del mago di Oz; non hanno famiglia e vogliono scegliere mamma e papà ideali entrando in un futuribile “orfanatrofio di genitori”. Girando tra vetrine trasparenti, vedono coppie perfette e simpatiche, collocate in contesti da fiaba, ed è chiaro che sono attirati. Poi la doccia fredda: un attimo prima di indicare la loro preferenza, la direttrice della struttura li obbliga a prendere atto della realtà: i genitori non li puoi scegliere. Quelli veri esistono. Sono violenti e alcolisti, e si trovano in una teca davanti alla quale i due ragazzini sbiancano. Una pubblicità sociale da vedere, firmata dall’agenzia Havas Oy Helsinki, che può essere anche condivisa sui social network con l’hashtag #FragileChildhood #TheOrphanage.

(articolo di Gabriella Meroni tratto da Vita.it)

What if children could choose their parents? Orphanages, as we remember them from the early 20th century, through classic movies and books, were a place where hopeful parents could visit and offer a loving home to orphan children. What if the whole situation would be turned upside down? Welcome to The Orphanage of adults. We all know that children can’t choose their parents. But what if they could? Would that change the way we as parents behave? Fragile Childhood encourages people to participate in discussion about responsible parental alcohol use: https://www.facebook.com/lasinenlapsu… Take part on conversation in Twitter: #FragileChildhood #TheOrphanage The Orphanage film has been planned and produced by Havas Worldwide Helsinki in co-operation with Sauna International & Studio Arkadena. http://www.havasww.fi http://www.saunainternational.tv http://www.arkadena.si The Orphanage-film is produced by A-Clinic Foundation Fragile Childhood activity as part of “In the company of children” -responsibility programme of Alko, Finland’s alcohol retail monopoly. In addition of A-Clinic Foundation, programme partners are Finnish National Institute for Health and Welfare, Finnish Parents’ League and Mannerheim League for Child Welfare. The Fragile Childhood activity has begun in 1986 and has been established as a well-known form of activity in Finland. http://lasinenlapsuus.fi It is still not widely understood how much harm drinking problems at home cause to children, Fragile Childhood highlights this fact. For example, previous research has shown that every fourth Finnish child has suffered some harm because of parent’s alcohol usage. Research carried out among Finnish teenagers aged 12-18 years shows that children think that their parents ought not to drink at home and that they are much nicer when sober.

Commenti

10 + 10 =